DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI
28 kwietnia 2020 – druga część materiałów dotyczących koncentracji uwagi oraz sposobów w jaki można ją poprawić.
Prezentowane ćwiczenia wykonuj regularnie, a szybko zauważysz efekty. [otwórz]
Koncentracja uwagi to umiejętność skupiania uwagi na ściśle określonych, dokładnie opisanych zagadnieniach. Aby czegoś się nauczyć, trwale zapamiętać, musimy skupić naszą uwagę na tej, a nie innej informacji lub czynności. Koncentracja jest procesem aktywnym, który wymaga od nas wiele wysiłku, a podczas tej aktywności zużywane są spore ilości naszej energii.
========================
27 kwietnia 2020 – materiały dotyczące koncentracji uwagi oraz sposobów w jaki można ją poprawić.
Koncentracja uwagi to umiejętność skupiania uwagi na ściśle określonych, dokładnie opisanych zagadnieniach. Aby czegoś się nauczyć, trwale zapamiętać, musimy skupić naszą uwagę na tej, a nie innej informacji lub czynności. Koncentracja jest procesem aktywnym, który wymaga od nas wiele wysiłku, a podczas tej aktywności zużywane są spore ilości naszej energii.
Koncentracja uwagi to umiejętność, którą warto ćwiczyć, ponieważ dzięki temu osiągniemy lepszą pamięć i szybsze tempo nauki.
Jak skutecznie poprawić koncentrację uwagi? [czytaj]
================================
polecamy wsparcie w postaci darmowego ebooka
Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele
Redakcja naukowa
Jacek Pyżalski
=======================
23 kwietnia 2020 – domowe zasady ekranowe
Z powodu trwającej pandemii koronawirusa zajęcia w placówkach oświatowych zostały zawieszone, a wielu dorosłych podjęło zdalną pracę. W tych dniach zdecydowanie więcej czasu spędzamy przed ekranami. Warto zastanowić się nad zasadami korzystania z ekranów. Wprowadzanie zasad korzystania ze smartfonów i innych urządzeń ekranowych wspiera prawidłowy rozwój dzieci, pomaga w utrzymaniu rodzinnych relacji, zapobiega kontaktom z nieodpowiednimi treściami czy uzależnieniu.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treściami zawartymi na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę https://fdds.pl/domowe-zasady-ekranowe-w-czasie-zdalnej-nauki-i-pracy/, na której zawarte są wskazówki jak wspólnie z dziećmi uporządkować zasady korzystania z urządzeń ekranowych.
Proponujemy również zapoznanie się z treścią zamieszczoną [tutaj], w której zawarte są również wskazówki ułatwiające wdrażanie zasad ekranowych.
===========
22 kwietnia 2020
Poznaj techniki oddechowe, które pomogą Ci zmniejszyć poziom stresu i
zrelaksować się w mniej niż 10 minut! [czytaj]
====================================
21 kwietnia 2020 –
mnemotechniki, czyli bardzo ciekawe sposoby poprawiania ludzkiej pamięci. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją, w której zawarte są wskazówki do skutecznego zapamiętywania informacji, najpopularniejsze metody uczenia się. [otwórz]
==============================
20 kwietnia 2020 –
Jak zatrzymać w domu nastolatki podczas pandemii? [czytaj]
=======================
14 kwietnia 2020 – ćwiczenia i treningi ułatwiające naszym dzieciom nabywanie umiejętności i wiadomości.
Proponujemy listę ćwiczeń stymulujących zmysły, do wykorzystania w warunkach domowych. [pobierz]
Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.
Ich dobre zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności. Należą do nich na przykład: wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności, jak malowanie, pisanie.
Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych. Dziecko wówczas ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań, może być nadmiernie ruchliwe, ma kłopoty z koncentracją uwagi. Pojawiają się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, umiejętności pisania czy czytania.
9 kwietnia 2020 – zbiór pomysłów, które urozmaicą dzieciom czas przymusowego pozostania w domu bez kontaktu z rówieśnikami. Wszystko pokazane w zachęcający i prosty sposób na 30 filmach zobaczcie sami i wybierzcie najciekawsze propozycje dla siebie. [otwórz]
Gościmy na rodzinnym blogu p. Ewy Wojtan Moje Dzieci Kreatywnie. Znajdziecie tam pomysły i inspiracje na zabawy dla dzieci, naukę przez zabawę, eksperymenty.
8 kwietnia 2020 – nauka czytania to jedno z większych wyzwań z jakim musi zmierzyć się dziecko na początku swojej drogi edukacyjnej. Opanowywanie płynnego czytania jest długotrwałym procesem, a umiejętność czytania ze zrozumieniem w dużym stopniu przekłada się na sukcesy szkolne dziecka. Jak nauczyć dziecko czytać? [otwórz]
Moje Dzieci Kreatywnie to blog rodzinny p. Ewy Wojtan, pedagoga i wychowawcy, mamy dwóch synów. Znajdziecie tam pomysły i inspiracje na zabawy dla dzieci, naukę przez zabawę, eksperymenty.
====================================
7 kwietnia 2020 – prezentujemy drugą część materiałów związanych z planowaniem przyszłości edukacyjno –zawodowej oraz wyborem szkoły ponadpodstawowej. [czytaj]
Informacje dotyczące rekrutacji do szkół ponadpodstawowych Powiatu Bytowskiego na rok szkolny 2020/2021 wraz ze szczegółową ofertą edukacyjną dla absolwentów szkół podstawowych można znaleźć [tutaj]
===============
6 kwietnia 2020 – prezentujemy materiały związane z planowaniem przyszłości edukacyjno – zawodowej oraz wyborem
szkoły ponadpodstawowej. [czytaj]
=============================================
3 kwietnia 2020 – zapraszamy do wspólnego rodzinnego czytania bajki pt. „Jeżyk Bartek zostaje w domu” autorstwa psycholog Marty Mytko. Pod tekstem bajki znajdziecie Państwo
> List Autorki do Rodziców,
> komentarz bajkoterapeutyczny Aleksandry Salwa, psychologa dziecięcego, psychoterapeuty
> wskazówki do rozmowy z dzieckiem o bajce i jej przesłaniu
> wskazówki do wspólnej pracy nad „oswojeniem koronawirusa”.
To opowieść o Bartku, który z powodu wirusa musiał zostać w domu [czytaj].
2 kwietnia 2020
w dniu dzisiejszym obchodzony jest Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu, inaugurujący Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, który ma zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Nasza Poradnia przyłącza się do obchodów i dlatego dzisiaj też, jak wiele instytucji, urzędów „świecimy na niebiesko”, na znak solidarności i jedności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. Sytuacja epidemiologiczna w kraju bardzo utrudniła zorganizowanie tegorocznej akcji, ale mimo niesprzyjających okoliczności, świecić na niebiesko można na inne sposoby – strojem, dodatkami, makijażem czy zdjęciem profilowym w mediach społecznościowych lub jak nasza Poradnia – grafiką i wsparciem w postaci wskazówek dla rodziców. Chcemy zaprezentować materiały pomocne w pracy i codziennym funkcjonowaniu dziećmi z autyzmem, zwłaszcza w trudnym dla nich czasie kwarantanny.
- Poradnik dla rodziców dzieci z autyzmem [kliknij]
- Koronawirus historyjka społeczna dla dziewczynek [kliknij]
- Koronawirus historyjka społeczna dla chłopców [kliknij]
- Koronawirus objawy i prewencja [kliknij]
- Koronawirus zachowanie [kliknij]
- Koronawirus informacje ogólne [kliknij]
- Trening jedzenia. Instruktaż dla rodzica lub opiekuna dziecka z autyzmem [kliknij]
Wiele informacji na temat zaburzeń spektrum autyzmu można znaleźć na poniższych stronach:
- Fundacja Synapsis https://synapsis.org.pl
- Fundacja JIM https://jim.org
1 kwietnia 2020 – materiały do pracy z dzieckiem z ryzykiem dysleksji rozwojowej oraz dysleksją rozwojową, a także dla wszystkich, którzy chcą usprawniać funkcje percepcyjno – motoryczne.
1. Ćwiczenia funkcji percepcyjno – motorycznych [pobierz]
2. Przykładowe ćwiczenia dla dyslektyków [pobierz]
3. Dyktando w 10 punktach z komentarzem [pobierz]
4. Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni – samodzielna praca dla uczniów starszych [pobierz]
5. Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych [pobierz]
6. Zasady ortograficzne [pobierz]
7. Listy wyrazów niewymiennych [pobierz]
31 marca 2020 – zrozumieć koronawirusa
>> do obejrzenia z dziećmi filmik, który obrazuje obecną sytuację w sposób zrozumiały już dla przedszkolaczków https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM
>> po obejrzeniu filmiku wykonanie formy graficznej, broszury o koronawirusie, np. [pobierz]
>> do obejrzenia webinarium „Wspieranie rozwoju społecznego u dzieci w czasie izolacji” które prowadzi mgr Dorota Bentkowska, psycholog dziecięcy [obejrzyj]
30 marca 2020 – nauka w domu
>> artykuł Kingi Bartkowiak, wyd. OFICYNA MM – Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu? [otwórz]
Linki do stron edukacyjnych
Poniżej zamieszczamy linki do stron internetowych, kanałów YouTube oraz grup na Facebooku, które mogą pomóc w edukacji domowej dzieci i młodzieży w różnym wieku:
>>Khan Academy: https://pl.khanacademy.org/
>>Online warsztaty z kodowania i kompetencji cyfrowych dla każdego:
http://cyfrowydialog.pl/2020/03/14/stem-kindloteka-dla-kazdego-warsztaty-online/
>>Lekcje z matematyki: https://pistacja.tv/, https://szaloneliczby.pl/
>>Lekcje z chemii Pana Belfra: https://www.youtube.com/c/PanBelfer
>>Lekcje z historii organizowane przez Muzeum Powstania Warszawskiego:
https://www.facebook.com/1944pl/
>>Lekcje z języka polskiego przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty:
https://www.youtube.com/channel/UCJYqyi1HrPZ0B8X0R_xbJew
>>Dyktanda online: https://dyktanda.online/app/
>>Nauka przez fiszki: https://fiszkoteka.pl/
>>Vlog popularnonaukowy Polimaty: https://www.youtube.com/Polimaty
>>Vlog o języku polskim: https://www.youtube.com/user/PamikuPL
27 marca 2020 – ćwiczenia / karty pracy
>> karty pracy grafomotoryka – materiały do wydruku [otwórz]
>> karty pracy o tematyce wiosennej dla przedszkolaków – materiały do wydruku [otwórz]
26 marca 2020 – materiały dotyczące radzenia sobie z lękiem przed wirusem SARS-CoV-2
>> do obejrzenia webinar „Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem?” – psycholog Joanna Gutral rozmawiała na ten temat z psychologiem klinicznym i psychoteraputką dr Ewą Pragłowską ze Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS pobierz
>> do przeczytania kilka wskazówek jak zmniejszyć u dziecka lęk przed wirusem SARS-CoV-2 pobierz
>>
25 marca 2020 – Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?
>> Webinar „Koronawirus: jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w tym czasie?” – Redakcja Uniwersytetu SWPS – pobierz
>> Artykuł „Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?” Joanny Jarmużek, psychologa, trenerki, nauczyciela akademickiego Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – pobierz
Dysleksja – pobierz
Specjalne potrzeby edukacyjne – pobierz