Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Miastku

tel. (59) 857 0400/402, fax (59) 857 0400

e-mail: biuro@poradnia.miastko.com.pl


Poradnia oferuje specjalistyczną pomoc dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom i nauczycielom.

DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI

28 kwietnia 2020 – druga część materiałów dotyczących koncentracji uwagi oraz sposobów w jaki można ją poprawić.

Prezentowane ćwiczenia wykonuj regularnie, a szybko zauważysz efekty. [otwórz]

 Koncentracja uwagi to umiejętność skupiania uwagi na ściśle określonych, dokładnie opisanych zagadnieniach. Aby czegoś się nauczyć, trwale zapamiętać, musimy skupić naszą uwagę na tej, a nie innej informacji lub czynności. Koncentracja jest procesem aktywnym, który wymaga od nas wiele wysiłku, a podczas tej aktywności zużywane są spore ilości naszej energii.

========================

27 kwietnia 2020 –  materiały dotyczące koncentracji uwagi oraz sposobów w jaki można ją poprawić.

 Koncentracja uwagi to umiejętność skupiania uwagi na ściśle określonych, dokładnie opisanych zagadnieniach. Aby czegoś się nauczyć, trwale zapamiętać, musimy skupić naszą uwagę na tej, a nie innej informacji lub czynności. Koncentracja jest procesem aktywnym, który wymaga od nas wiele wysiłku, a podczas tej aktywności zużywane są spore ilości naszej energii.

Koncentracja uwagi to umiejętność, którą warto ćwiczyć, ponieważ dzięki temu osiągniemy lepszą pamięć i szybsze tempo nauki. 

Jak skutecznie poprawić koncentrację uwagi? [czytaj]

================================

24 kwietnia 2020 –

polecamy wsparcie w postaci darmowego ebooka

Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele

Redakcja naukowa
Jacek Pyżalski

 

=======================

23 kwietnia 2020 – domowe zasady ekranowe

Z powodu trwającej  pandemii koronawirusa zajęcia w placówkach oświatowych zostały zawieszone, a wielu dorosłych podjęło zdalną pracę. W tych dniach zdecydowanie więcej czasu spędzamy przed ekranami.  Warto zastanowić się nad zasadami korzystania z ekranów. Wprowadzanie zasad korzystania ze smartfonów i innych urządzeń ekranowych wspiera prawidłowy rozwój dzieci, pomaga w utrzymaniu rodzinnych relacji, zapobiega kontaktom z nieodpowiednimi treściami czy uzależnieniu. 

 

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treściami zawartymi na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę https://fdds.pl/domowe-zasady-ekranowe-w-czasie-zdalnej-nauki-i-pracy/, na której zawarte są wskazówki jak wspólnie z dziećmi uporządkować zasady korzystania z urządzeń ekranowych.

 

 

Proponujemy również zapoznanie się z treścią zamieszczoną [tutaj],  w której zawarte są również wskazówki ułatwiające wdrażanie zasad ekranowych. 

 

===========

22 kwietnia 2020

Poznaj techniki oddechowe, które pomogą Ci zmniejszyć poziom stresu i

zrelaksować się w mniej niż 10 minut! [czytaj]

 

 

====================================

21 kwietnia 2020 –

 

mnemotechniki, czyli bardzo ciekawe sposoby poprawiania ludzkiej pamięci. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją,  w której zawarte są wskazówki do skutecznego zapamiętywania informacji, najpopularniejsze metody uczenia się. [otwórz]

 

==============================

20 kwietnia 2020 –

 

Jak zatrzymać w domu nastolatki podczas pandemii? [czytaj]

 

 

 

 

=======================

14 kwietnia 2020 ćwiczenia i treningi ułatwiające naszym dzieciom nabywanie umiejętności i wiadomości.
Proponujemy listę ćwiczeń stymulujących zmysły, do wykorzystania w warunkach domowych.  [pobierz]

Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotykrównowaga oraz czucie ciała) mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.

Ich dobre zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności. Należą do nich na przykład: wzroksłuchmowa, umiejętność chodzenia oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności, jak malowanie, pisanie.

Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych. Dziecko wówczas ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań, może być nadmiernie ruchliwe, ma kłopoty z koncentracją uwagi. Pojawiają się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, umiejętności pisania czy czytania.

 

9 kwietnia 2020zbiór pomysłów, które urozmaicą dzieciom czas przymusowego pozostania w domu bez kontaktu z rówieśnikami. Wszystko pokazane w zachęcający i prosty sposób na 30 filmach zobaczcie sami i wybierzcie najciekawsze propozycje dla siebie. [otwórz]

Gościmy na rodzinnym blogu p. Ewy Wojtan Moje Dzieci Kreatywnie. Znajdziecie tam pomysły i inspiracje na zabawy dla dzieci, naukę przez zabawę, eksperymenty.

 

8 kwietnia 2020nauka czytania to jedno z większych wyzwań z jakim musi zmierzyć się dziecko na początku swojej drogi edukacyjnej. Opanowywanie płynnego czytania jest długotrwałym procesem, a umiejętność czytania ze zrozumieniem w dużym stopniu przekłada się na sukcesy szkolne dziecka. Jak nauczyć dziecko czytać? [otwórz]

Moje Dzieci Kreatywnie to blog rodzinny p. Ewy Wojtan, pedagoga i wychowawcy, mamy dwóch synów. Znajdziecie tam pomysły i inspiracje na zabawy dla dzieci, naukę przez zabawę, eksperymenty.

====================================

 

7 kwietnia 2020 –  prezentujemy drugą część materiałów związanych z planowaniem przyszłości edukacyjno –zawodowej oraz wyborem szkoły ponadpodstawowej. [czytaj]

 

Informacje dotyczące rekrutacji do szkół ponadpodstawowych Powiatu Bytowskiego na rok szkolny 2020/2021 wraz ze szczegółową ofertą edukacyjną dla absolwentów szkół podstawowych można znaleźć [tutaj]

===============

 

6 kwietnia 2020 – prezentujemy materiały związane z planowaniem przyszłości edukacyjno – zawodowej oraz wyborem
szkoły ponadpodstawowej.  [czytaj]

 

 

 

=============================================

3 kwietnia 2020 – zapraszamy do wspólnego rodzinnego czytania bajki pt. „Jeżyk Bartek zostaje w domu” autorstwa psycholog Marty Mytko. Pod tekstem bajki znajdziecie Państwo

> List Autorki do Rodziców,

> komentarz bajkoterapeutyczny Aleksandry Salwa, psychologa dziecięcego, psychoterapeuty

> wskazówki do rozmowy z dzieckiem o bajce i jej przesłaniu

> wskazówki do wspólnej pracy nad „oswojeniem koronawirusa”.

 

 

To opowieść o Bartku, który z powodu wirusa musiał zostać w domu [czytaj].

 

 

 

 

 

2 kwietnia 2020

w dniu dzisiejszym obchodzony jest Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu, inaugurujący Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, który ma zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Nasza Poradnia przyłącza się do obchodów i dlatego dzisiaj też, jak wiele instytucji, urzędów „świecimy na niebiesko”, na znak solidarności i jedności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. Sytuacja epidemiologiczna w kraju bardzo utrudniła zorganizowanie tegorocznej akcji, ale mimo niesprzyjających okoliczności, świecić na niebiesko można na inne sposoby – strojem, dodatkami, makijażem czy zdjęciem profilowym w mediach społecznościowych lub jak nasza Poradnia – grafiką i wsparciem w postaci wskazówek dla rodziców. Chcemy zaprezentować materiały pomocne w pracy i codziennym funkcjonowaniu dziećmi z autyzmem, zwłaszcza w trudnym dla nich czasie kwarantanny.

  1. Poradnik dla rodziców dzieci z autyzmem [kliknij]
  2. Koronawirus historyjka społeczna dla dziewczynek [kliknij]
  3. Koronawirus historyjka społeczna dla chłopców [kliknij]
  4. Koronawirus objawy i prewencja [kliknij]
  5. Koronawirus zachowanie [kliknij]
  6. Koronawirus informacje ogólne [kliknij]
  7. Trening jedzenia. Instruktaż dla rodzica lub opiekuna dziecka z autyzmem [kliknij]

Wiele informacji na temat zaburzeń spektrum autyzmu można znaleźć na poniższych stronach:

  1. Fundacja Synapsis https://synapsis.org.pl
  2. Fundacja JIM https://jim.org

 

1 kwietnia 2020 – materiały do pracy z dzieckiem z ryzykiem dysleksji rozwojowej oraz dysleksją rozwojową, a także dla wszystkich, którzy chcą usprawniać funkcje percepcyjno – motoryczne.

1. Ćwiczenia funkcji percepcyjno – motorycznych   [pobierz]

2. Przykładowe ćwiczenia dla dyslektyków   [pobierz]

3. Dyktando w 10 punktach z komentarzem   [pobierz]

4. Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni – samodzielna praca dla uczniów starszych   [pobierz]

5. Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych   [pobierz]

6. Zasady ortograficzne   [pobierz]

7. Listy wyrazów niewymiennych   [pobierz]

 

31 marca 2020 – zrozumieć koronawirusa

>> do obejrzenia z dziećmi filmik, który obrazuje obecną sytuację  w sposób zrozumiały już dla przedszkolaczków https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM

>> po obejrzeniu filmiku wykonanie formy graficznej, broszury o koronawirusie, np. [pobierz]

>> do obejrzenia webinarium  „Wspieranie rozwoju społecznego u dzieci w czasie izolacji” które prowadzi mgr Dorota Bentkowska, psycholog dziecięcy [obejrzyj]

 

30 marca 2020 – nauka w domu

>> artykuł Kingi Bartkowiak, wyd. OFICYNA MMJak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?  [otwórz]

Linki do stron edukacyjnych

Poniżej zamieszczamy linki do stron internetowych, kanałów YouTube oraz grup na Facebooku, które mogą pomóc w edukacji domowej dzieci i młodzieży w różnym wieku:

>>Khan Academy: https://pl.khanacademy.org/

>>Online warsztaty z kodowania i kompetencji cyfrowych dla każdego:

http://cyfrowydialog.pl/2020/03/14/stem-kindloteka-dla-kazdego-warsztaty-online/

>>Lekcje z matematyki: https://pistacja.tv/, https://szaloneliczby.pl/

>>Lekcje z chemii Pana Belfra: https://www.youtube.com/c/PanBelfer

>>Lekcje z historii organizowane przez Muzeum Powstania Warszawskiego:

https://www.facebook.com/1944pl/

>>Lekcje z języka polskiego przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty:

https://www.youtube.com/channel/UCJYqyi1HrPZ0B8X0R_xbJew

>>Dyktanda online: https://dyktanda.online/app/

>>Nauka przez fiszki: https://fiszkoteka.pl/

>>Vlog popularnonaukowy Polimaty: https://www.youtube.com/Polimaty

>>Vlog o języku polskim: https://www.youtube.com/user/PamikuPL

 

27 marca 2020 – ćwiczenia / karty pracy

>> karty pracy grafomotoryka – materiały do wydruku  [otwórz]

>> karty pracy o tematyce wiosennej dla przedszkolaków – materiały do wydruku [otwórz]

 

26 marca 2020 – materiały dotyczące radzenia sobie z lękiem przed wirusem SARS-CoV-2

>>  do obejrzenia webinar „Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem?” – psycholog Joanna Gutral rozmawiała na ten temat z psychologiem klinicznym i psychoteraputką dr Ewą Pragłowską ze Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS       pobierz

>>  do przeczytania kilka wskazówek jak zmniejszyć u dziecka lęk przed wirusem SARS-CoV-2   pobierz

>> 

                                                                kliknij na rysunek

 

25 marca 2020 – Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?

>>  Webinar „Koronawirus: jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w tym czasie?” – Redakcja Uniwersytetu SWPS –      pobierz

>>  Artykuł „Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?”  Joanny Jarmużek, psychologa, trenerki, nauczyciela akademickiego Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pobierz

 

Dysleksja – pobierz

Specjalne potrzeby edukacyjne pobierz